De historie van de Red Tax, een verhaal van Fred van der Klei

Mijn vader, Freek van der Kleij was bij de oprichting van deze taxi centrale, met z`n compagnon (de naam Turk) kocht ieder koppel een auto, en reden zij om beurten de dag en nacht dienst, wel met een bepaalde vrij tijd daartussen, en als het druk was reden zij soms langer, er waren op diverse plaatsen halten in de stad, met telefoon, via de centrale die in de garage aan de Huygenspark was, werd zo kontakten gelegd als daar in de omgeving vraag was voor een taxi, in de garage stonden ook de chauffeurs te wachten op een ritje.

HET MOOISTE WAS MET OUD EN NIEUW JAAR, dan waren de meest gul met een fooi.

De telefoon dienst werd betaald door alle chauffeurs, ook de verdere onkosten werden gedekt daardoor, mijn vader vond het een soepel lopend geheel, maar kreeg na een paar jaar problemen met zijn ogen, en heeft zijn aandeel verkocht aan een ander.

Er is ook nog een voetbal vereniging opgericht, het terrein was aan de Fruitweg tegenover de HTM remise, tijdens de opening daarvan heeft mijn oudere broer op zijn accordeon gespeelt, en is daar toe een 78 toeren plaat van opgenomen, die wij jaren hebben bewaard, maar nu niet meer in ons bezit hebben.

Het wijsje was, Red tax is de allerbeste taxi, red tax die staat boven aan, red tax, red tax, die mooie wagen kun je door de stad zien gaan,bis,bis,

Dat is het zo`n beetje, en geloof ik niet dat hier iets van is terug te vinden, is dit wel zo, houw ik mij aanbevolen,

redtax-auto-plein-1813

taxi-pa-met-compagnon

huygensplein-stationsweg-r

Een jarig bestaan

red-tax1

Huygensplein, foto is gemaakt tijdens het een jarig bestaan

red-tax2

 

red-tax3

Ter gelegenheid van de overdracht van de nieuwe Chevrolets, in Juli 1979.  Voor het hotel Hoornwijk in Rijswijk.
Die witte auto was speciaal voor trouwritjes

red-tax-25jaar-briefBrief aan de medewerkers ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan

red-tax-7

red-tax-82 bovenstaande foto’s met dank aan Joop Hoogedoorn

Opmerking van Bart Eleveld over het Red Tax verhaal van Fred van der Kleij.
Ik ben een emigrant van NL naar Canada en later naar de VS. Deze photo verbeelt een rij nieuwe autos maar ze zijn geen Chevrolets. Toevallig bezat (?) mijn familie net zo’n model toen we in Canada woonde en het was een 1959 Dodge of Plymouth. Ik zeg “of” want de Canadeze models verschillde van de Americanse. Toen we naar Californie verhuisde, keken men erg raar naar onze auto want het had de voorkant van een Amerikaanse Dodge maar de achterkant van een Amerikaanse Plymouth. Vandaar dat we begonnen het de “Plodge” te noemen.
Bart Eleveld

 

Hierbij nog een foto van Fred, alweer heel wat jaartjes geleden, de foto gekregen van zijn broer Willem.

schaatsen_op_de_rotte_meren

Groeten van een veteraan, Fred van der Klei  fredkleij@home.nl

 Fred van der Kleij

Kreeg de volgende reactie van Robbie Van Der Herp over de Red Tax:

Mijn vader ging altijd met verjaardagen terug naar huis met ons in een Red Tax taxi, ook als hij uitging in het weekend nam hij deze Taxi naar huis terug. Red Tax stond bekend om zijn goede service en vriendelijke chauffeurs, een raakte bevriend met mijn vader en gaf hem 3 van deze bierglazen die ik nog steeds bezit ! Een leuke herinnering. 

 

 

 

 

Over Harry 10 Artikelen
Werk al vanaf 1999 met heel veel plezier aan de website www.Haagsefotos.nl een site die een beeld geeft van Den Haag en omgeving.

55 Reacties

  1. Heb bij de Red Tax gewerkt. Begon in 1964. Ik denk zo’n 4 jaar. Daarna bij de Hotam. We reden toen in een Dodge Coronet 440 ,als ik het goed heb. Was een mooie tijd. Veel anekdotes uit die tijd schieten mij te binnen. Belevenissen met zeer bijzondere klanten. Ook in een stoet.meegereden waarin President Bourquiba van Tunesië. Om nooit te vergeten.

  2. Hallo,

    Zou iemand mij misschien kunnen helpen ?
    Mijn overgroot vader was Frank J Engels (Voorz.)
    ik zou graag wat meer over hem te weten komen

    Groetjes

    • Hallo

      Veel kan ik niet vertellen maar mijn vader was aandeelhouder/chauffeur bij Red Tax dus herinner ik wel namen . Zo ook de naam Frans (geen Frank dacht ik)
      Engels . Zijn functie was chef Vervoer zover ik weet.
      Hij woonde aan de Nichtevechtstraat mvg

  3. Ik weet niet of u er interesse voor heeft maar ik bezit een theelepeltje van de RED TAX
    Misschien leuk om er een foto van weer te geven op uw web-site.Net als het afgebeelde bierglas. Mvg. Willem

  4. hallo ,

    de naam Frans Engels ken ik uit de tijd dat mijn vader bij Red Taks werkte als chauffeur/aandeelhouder . toen had Frans Engels de functie van chef vervoer . Hij woonde Engels toen in de Nichtevechtstraat en wij aan de Escamplaan
    Verder weet ik niet zoveel misschien nog wat namen uit die tijd

    • Klopt Frans Engels was toen directeur (de gewezen melkboer ) Ik was maat met Piet Dieke wagen 36 Piet stond bekent als een schone chauffeur als hij met afloste na de lange nacht en ik had de rubber vloer matten niet in de zwarten smeer gezet schold hij me verrot ,Wereld vent

    • autoloze zondag, zaterdag op zondag ,lange nacht 12 sturen, haast zonder pauze 74 ritten ,toen kreeg ik een schouderklopje van frans engels

  5. Ik heb nog een tegeltje met temperatuurmetertje van de FC Red Ta, het voetbalteam is toen door mijn vader opgericht.
    Speelden hun wedstrijdjes zo een twee per jaar op het oude terrein van Semper Altius bij de Hoornbrug.

  6. Mijn vader heeft ook bij de Red Tax gewerkt van eind 40 tiger jaren tot circa 1955. I
    Hij reed veel buitenlandse ritten. Ik herinner mij nog aan het bezoek aan de assamblage fabriek in Rotterdam waar de Kaiser werd gemaakt. Red Tax kocht er toen een stuk of30 van die als vervanger van de Kaiser-Fraser. In die tijd was volgens mij Paul de Ruit een van de directieleden.

  7. Op Discovery Fantomworks werd een Kaiser Darren gerestaureerd. Ik herinner mij, als assistent accountant, dat ik gestationeerd was bij Red Tax; toen gevestigd aan de Pletterijstraat en dat rond die tijd gereden werd met de donkerrode Kaiser de Luxe. Dat is me altijd bijgebleven. Door deze uitzending werd ik daar met plezier aan herinnerd.

  8. Geachte heer van der Klei,

    Wat leuk dat u deze site gemaakt heeft.
    Mijn vader, Joop Hanegraaf, was chauffeur bij de Red Tax van ca. 1955 tot 1968. In dat jaar ging hij met pensioen en heeft hij zijn aandeel verkocht.
    Ik herinner me dat zijn maat jarenlang Toon Disselveld was en later Robbie Ketelaar, als ik het goed heb.
    Frans Engels was directeur.
    Mijn vader heeft heel wat afgereden…altijd in uniform met pet en stropdas.
    Met feestdagen en de jaarwisseling was hij altijd aan het werk; er kon dan aardig geld verdiend worden.
    Er waren bijzondere vaste klanten.
    Onder andere twee oude dames. Die huurden een wagen en op de vraag waarheen de rit moest gaan antwoordden ze altijd “Ach chauffeur, rijdt u maar”.
    Mijn vader reed in een grote zwarte Plymouth en later in een Dodge.
    Veel collega’s hadden een bijnaam, zoals De lachende saxofoon. Hoe die in werkelijk hete weet ik helaas niet.

    Met vriendelijke groet,
    Hans Hanegraaf

  9. Mijn Vader, Arie de Bles, was ook chauffeur/aandeelhouder, voor en na de oorlog. Zijn broer, mijn oom, Jacobus (Koos) de Bles noemde zich president-directeur en was er bij betrokken gedurende ongeveer die periode.

  10. piet Dieke de ouwe bokser was mijn maat op de wagen 36 1n de jaren 64.ik heb later de gevel van de garage pletter rijstraat nog betegeld en de garage uitloop Geleenstraat verbouwt tot woonhuis (hoeren huis ) bestaat nog steeds

  11. Wel grappig om te lezen. Mijn vader was ook chauffeur/aandeelhouder (Wil aan de Wiel) ik zie bekende namen voorbij komen. Piet Dieke had in de laatste tijd dat mijn vader bij de RedTax werkte een witte Amerikaan waar hij vooraan in de trouwstoet reed. Ik herinner mij namen als Rooie Arie hij woonde op de Trekweg. Mijn vader was maat met Gerard Straver die woonde op de Goeverneurlaan. Joop Bekink was een hele goede bekende van mijn vader. Met een groepje chauffeurs zaten ze vaak na een lange nacht zoals ze dat noemden bij Piet Kanters de Twee Dennen op de Oranjelaan. Later wisselde mijn vader zijn aandeel in en kocht hij een Koffietent op de Loosduinsekade recht tegen over de begraafplaats op de brug. Die Koffietent moest toen weg omdat de tram 2 er kwam te rijden.

    • arie van Rijswijk ,als we echt moeilijkheden met klanten ,riepen we Arie op, probleem in no time opgelost, helaas te jong gestorven en zijn vrouw ook. Piet Kanters moesten we sḿorgens vroeg regelmatig wakker maken ,ook te vroeg overleden

  12. Op reactie van de heer Hanegraaf. De lachende saxofoon was mijn vader en hij heette Henk Bos. Mij vader was ook chauffeur bij de Red-Tax. Waarom hij zo genoemd werd weet ik ook niet. Zijn broer, Ome Leo, was chef werkplaats

    • Dan zijn we familie, mijn opa is Leo Bos.
      Ik weet dat hij de werkplaats deed en mijn oma deed iets in de kantine en de centrale.
      Toen ik klein was, begin jaren 70, mocht ik regelmatig met hem mee. Ik ben nog steeds liefhebber van Amerikaanse auto’s…
      Volgens mij was familie Bos vroeger met 13 broers en zussen of zo, ik heb er maar een paar van gezien.
      Groetjes
      Frans Bos

  13. Opa Bos, mijn opa reed volgens mij ook vanaf t begin bij de Red Tax. Tot halverwege jaren 70 schat ik. Hij overleed in 1991 op 82 jarige leeftijd. Hij kon goed moppen tappen en was een echte sfeermaker. Met mijn oma en kinderen Cees, Bul en Annie woonden ze op de hoek van de Wouwermansteaat 59 a, een portiekwoning op de eerste etage, die als bijnaam had: De Brandaris, omdat daar dag en nacht licht brandde. Vaak kwamen collega-chauffeurs er een borrel halen en bijpraten van hun avonturen. Vorig jaar brandde hun huis en nog een paar woningen in dat rijtje af en was dat in t nieuws. Oorzaak brand onbekend voor zover ik weet. Mijn oma reed vroeger elke dag met haar Capteyn Mobilette naar ’t Kuhrhaus waar ze Hoofd Linnen was oftewel beddengoed en gordijnen van het beroemde hotel moesten tiptop in orde zijn. Opa Bos’ zoon Cees was getrouwd met mijn moeder Hanneke Willemstein en uit hun kortstondige relatie werd ik geboren. In de jaren 50 en 60 werkte mijn vadet als pianist op de Holland – Amerikalijn. In de weekenden reden opa en oma Bos altijd naar hun vaste plek van hun stacaravan op de camping in Noord Brabant (Borkel en Schaft) in hun groene Ford Station 17M.

    • in 68 was jouw opa al chef werkplaats ,jouw opa had in die caraven een lpg gastank gemaakt, ging mis caravan afgebrand , lag je oma in het ziekenhuis ,ze gingen ook naar Spanje met die auto, tot dat hij een keer stuk ging en op de trein terug kwam, leeg geroofd

  14. Mijn vader Jan Grijseels werkte in de jaren 60/70 ook bij de Redtax daarna bij de Rijswijkse en HTC ook nog bij Kohler.Lang geleden grote Zwarte Dodge Coronet met rode bekleding op LPG starte ze nog wel eens slecht in de winter.Reed vaak ministers,Luns was er een van.

  15. Mijn vader F Smulders werkte ook bij de RedTax op kantoor. Bedrijf zat toen op de 3 Hoekjes in het Centrum. Heb begin jaren 50 als kind een Sinterklaasfeest meegemaakt, heb ik nog een foto van

    • chef hij was moblifoonist ,rembrandkade rijswijk ,ik pikte hem smorgens wel een op en bracht hem naar huis, ik had een stationcar was geen probleem met zijn fiets. Volgens mij is hij wel oud geworden ,klopt dat?

  16. Mijn oudoom Jaap Salome werd droomkoninkje genoemd. Volgens mijn moeder omdat hij wel eens in slaap viel tijdens het wachten.
    Mijn opa Henk Knapen werkte ook bij Red Tax. Hij is al in 1952 overleden. Weet iemand toevallig zijn bijnaam?
    Alle info verdere info over deze heren is van harte welkom.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.